Vegaaniset ja gluteenittomat kauravohvelit - astetta terveellisempi aamiaisherkku

by - tammikuuta 24, 2021



Poikkeusaika ja lisääntynyt kotona olo innosti meitä hankkimaan vohveliraudan. Sillä onkin paisteltu monet aamiaisvohvelit - jopa arkiaamuisin, koska etätyöläinen ehtii nautiskella aamupalansa vähän rauhallisemmin.

Monta kertaa vohvelirauta on kuumentunut kauravohveleita varten. Tuhdeilla perinteisillä vohveleillakin on paikkansa, mutta halusin kehitellä myös version, joka olisi vähän terveellisempi. Niin syntyivät helpot kauravohvelit, joissa on jauhoina pelkkää kaurajauhoa. Taikinaan ei myöskään tule ylimääräistä rasvaa, toisin kuin moniin tuhdimpiin vohveleihin - vaikka parin ruokalusikallisen rypsiöljylisäys ei sekään ole ravitsemuksellisesti ollenkaan huono juttu. Kun vielä kasaat vohvelien päälle marjoja tai hedelmiä (esim. tähän aikaan vuodesta ihania veriappelsiineja!) ja pari lusikallista soijarahkaa, saat aamupalan, jota voi hyvillä mielin syödä vaikka joka päivä. 

Yleisimmät kaupassa myytävät kaurajauhot ovat gluteenittomia, joten löydät ne todennäköisimmin gluteenittomien tuotteiden hyllystä. Ainakin Pirkka- ja Myllärin-merkiltä löydät kaurajauhoja. Jos valitset gluteenittoman kauramaidon, saat koko taikinasta gluteenittoman. Jotkut tekevät kaurajauhoja myös itse jauhamalla kaurahiutaleita blenderissä. Näin saat kilohinnaltaan vähän edullisempia kaurajauhoja, ainakin jos gluteenittomuudella ei ole sinulle väliä. Jos paistat gluteenittomia vohveleita esimerkiksi keliaakikolle, pitää myös vohveliraudan olla ehdottoman puhdas. Suosittelen, ettei raudalla ole silloin paistettu mitään gluteenia sisältävää aiemmin, koska kuten tiedämme, vohveliraudan kunnollinen puhdistaminen on hankalaa. 

Vegaaninen vohvelitaikina on tyypillisesti ei-vegaanista taikinaa paksumpi, ja niin on näissä kauravohveleissakin. Jos taikinaa jää yli ja säästät sen seuraavaan päivään, taikina turpoaa melkeinpä paksuksi puuroksi. Tällöin voit pienellä kauramaitotilkalla ohentaa sitä. Kannattaa kuitenkin olla varovainen, koska yhtään turhan ohueksi menneestä taikinasta paistetut vohvelit eivät ole rapeita, eivät pysy yhtä hyvin kasassa ja tuloksena on ennemminkin paistettua kaurapuuroa.



Vegaaniset ja gluteenittomat kauravohvelit

(noin 6 kpl)

5 dl kauramaitoa (tarvittaessa gluteenitonta)
5 dl kaurajauhoja (esim. Pirkka tai Myllärin ovat gluteenittomia)
1 ½  tl leivinjauhetta
½ tl suolaa

Paistamiseen
rypsiöljyä

Lisäksi
vaniljasoijarahkaa (Alpro Greek Style Vanilla)
marjoja tai hedelmiä

  1. Sekoita kulhossa jauhot, leivinjauheet ja suola. Lisää kauramaito ja sekoita tasaiseksi. Anna turvota noin 10 minuuttia. 
  2. Kuumenna vohvelirauta ja sudi paistopinnoille öljyä. Silikonisuti on tähän erittäin hyvä väline! Kauhaise taikinaa vohvelirautaan, laske kansi ja paina sitä hetki kevyesti, että taikina leviää kunnolla. Anna paistua, kunnes väri on kauniin kullanruskea ja pinta sopivan rapea. (Meidän vohveliraudassa isoin teho paistaa kauravohvelit parhaiten. Kokeilemalla löydät sopivan tehon omalle raudallesi.)
  3. Paista samoin muut vohvelit. Kauravohvelit ovat parhaita heti paistamisen jälkeen. Tarjoa vohvelien kanssa vaniljasoijarahkaa sekä marjoja tai hedelmiä. 


You May Also Like

0 kommenttia